Режим "Parking" в автоматичній коробці передач

07/05/2022

Режим Parking в автоматичній коробці передач викликає у автовласників багато суперечок. Дискусії стосуються того, в яких ситуаціях цей режим варто використовувати, а в яких – ні. Щоб відповісти на ці питання, потрібно розібратися, що є «Parking», для чого він призначається.

Принцип блокування трансмісії

Основна функція режиму Parking - зупинити машину на місці, не дати їй рухатися за рахунок блокування трансмісії. Таке блокування стає можливим завдяки жорсткій зупинці одного валу коробки передач.

З одного боку робочої шестерні АКПП присутня стопорна шайба, що має спеціальні зубці. Коли водій активує режим P, під впливом тяги сталевий важіль заходить у шайбу та блокує рух шестерні. Ця дія супроводжується характерним клацанням.
Така схема блокування трансмісії гарантує, що колеса перестануть обертатись, машина не зрушить з місця.

Коли потрібно рушити з місця, потрібно перевести селектор у позицію D (Drive). Подібна дія змусить важіль вийти із заблокованої раніше шестерні, вона знову почне безперешкодно обертатися, не заважаючи руху машини.

На відміну від МКПП

Принцип блокування механічної трансмісії здійснюється інакше. Машину, оснащену МКПП, можна ставити на передачу на стоянці. Це вираз передбачає використання ручного гальма для зупинки без використання інших способів блокування. При цьому можна не турбуватися, що автомобіль мимоволі покотиться, перебуваючи, наприклад, на першій передачі.

Це стає можливим завдяки наявності «жорсткого зчеплення». У механічній коробці шестерні мають жорсткий зв'язок з диском зчеплення та мотором. При розриві зв'язку машина, що стоїть під ухилом, покотиться. У положенні "Нейтраль" відбудеться відсікання трансмісії від двигуна, вали обертатимуться без його участі, змушуючи авто рухатися.

Принципова відмінність коробки автоматичного типу полягає в тому, що такого зчеплення, як в МКПП, в ній немає. Передача крутного моменту в даному випадку здійснюється за допомогою гідротрансформатора. Оскільки він позбавлений жорсткого зчеплення, залишити автомобіль із АКПП стояти на першій передачі неможливо.

Запуск двигуна

Ще одне завдання, яке допомагає вирішити режим "Parking" - запуск двигуна авто з АКПП. Якщо селектор знаходиться в позиції D, R або M, завести машину не вдасться завдяки спеціально передбаченому захисту. Вона допомагає уникнути таких ситуацій:

• Випадковий рух транспортного засобу в момент запуску двигуна.

• Поломок двигуна та трансмісії.

Щоб запуск двигуна пройшов безпечно і без негативних наслідків, у момент зупинки машини необхідно діяти за такою схемою:

• Повністю зупинити авто.

• Натискаючи на гальмівну педаль, задіяти гальмо стоянки.

• Перейти до режиму «Parking».

Якщо перелічені дії виконані у правильній послідовності, то надалі достатньо вставити ключ у замок запалювання і просто завести двигун.

Залежно від особливостей коробки іноді може знадобитися додатково натиснути на гальмо. Без цього двигун може не запуститись.

Позиція «Нейтраль» також передбачає запуск двигуна, але тільки в сервісному режимі (наприклад, при буксируванні автомобіля). Роз'єднання трансмісії та двигуна в даному випадку є умовним. Жодного блокування не відбувається. Щоб уникнути негативних наслідків, залишати машину на стоянці в режимі N не рекомендується.

Буксирування в режимі P

По недосвідченості деякі автолюбителі в момент буксирування машини з коробкою автоматичного типу передач залишають селектор в позиції P. У цьому випадку автомобіль рухається з зусиллям, при цьому лунають клацання. Вони пояснюються тим, що штир перескакує із зубця на зубець.

Подібна ситуація чревата поломкою. Щоб її не допустити, рекомендується буксирувати лише в режимі «Нейтраль». Безпечніший варіант — скористатися послугами евакуатора.

Поширені міфи

Існує чимало міфів, пов'язаних із режимом «Parking». Але вони не мають обґрунтування.

Перший міф пов'язаний з тим, що не можна залишати машину на стоянці в даному режимі. Насправді Parking створений саме для цієї мети. Головне – вибирати для паркування рівну місцевість. За наявності ухилу сталевий штир може не витримати навантаження.

Друге твердження стосується того, що використання режиму P взимку заборонено. Воно також є хибним. Вмикати цей режим при зупинці в зимовий період можна за умови, що поверхня, на якій стоїть авто, не матиме ухил.

Блокування передніх або задніх гальмівних колодок при увімкненому режимі "Parking" - ще одна поширена помилка. Система гальмування автомобіля не пов'язана із блокуванням АКПП. Завдяки цьому під час використання режиму P у зимовий період прикладзання колодок до диска не відбувається.

Коментарі

Не знайдено дописів

Написати відгук